Sendak, M. (2014). Onde
viven os monstros. Kalandraka
Neste documento achégase unha recensión
crítica da obra Where the Wild Things Are, de Maurice
Sendak, publicada por primeira vez en 1963. Traducida ao Galego no 2000 por
Xosé Manuel González baixo o título Onde
viven os monstros.
Atopámonos ante un álbum ilustrado,
encadernado en tapa dura. A cuberta está ilustrada a tinta e acuarela, ensinando
un monstro que durme nunha selva, á beira do mar, e un barco que se achega. A
ilustración comprende a cuberta e contracuberta, debe visualizarse mostrando o libro
completamente aberto. A contracuberta só amosa esta ilustración, non aparecen
elementos textuais.
Ao abrir o libro atopamos as
gardas a dobre páxina, que mostra follas en diversas cores. Seguindo, a páxina
de título de créditos. A continuación,
podemos atopar a portada cunha ilustración sobre fondo branco a dobre páxina,
outra vez realizada en tinta e acuarela. Pasando a páxina, chegamos directamente
ó inicio da obra.
Respecto o contido da obra, trátase
dun relato escrito por un narrador omnisciente en terceira persoa. A historia
contada é unha aventura á que se enfronta Max, o protagonista, un neno duns
seis ou sete anos. O autor emprega para narrar a historia pequenos fragmentos
textuais e moitísimo apoio visual das ilustracións, característica principal
dos álbums ilustrados.
A trama comeza cando Max pon o
seu traxe de lobo e fai trasnadas pola casa ata que a súa nai, farta, o manda á
cama sen cear. Alí, a habitacións transfórmase nun mundo máxico, onde se atopa
o lugar onde viven os monstros. As temibles criaturas converten a Max no rei de
todos os monstros. Pasan unha noite de diversión, pero pronto Max comeza a sentir
morriña da casa e da súa nai. A pesar das obxeccións dos seus novos amigos, o
rapaz decide volver á habitación, onde aínda o agarda a cea, quente. A
ensinanza da historia pretende aludir ao confort do fogar e á necesidade de
sentirnos arroupados.
O retalo é moi sinxelo. A
historia interna que se conta dura anos, pero o ritmo do relato é moi rápido,
axudado pola presenza de multitude de diálogos, o escaso texto e múltiples ilustracións
que aceleran a lectura, axudando a ofrecer moita información ao lector ou
lectora nun espazo reducido.
A editorial non indica o curso ou
idade ó que vai dirixida esta obra, pero podería ser tratada en calquera curso
de primaria, sen excepción. Iso si, en Primeiro curso de Primaria probablemente
a mestra deba facer de intermediaria e se deba presentar este libro a través dun
contacontos, xa que unha lectura autónoma podería resultar máis complexa.
A transcendencia deste libro foi tal, que moitos autores e autoras refírense a Maurice Sendak como creador do álbum ilustrado e considérase esta obra o álbum ilustrado máis famoso da historia. O relato foi escrito en 1963, pero funciona perfectamente hoxe en día, sen incluír elementos anacrónicos ou ideas desfasadas que debamos rexeitar. O característico estilo deste autor foi copiado e reinterpretado por milleiros de autores e autoras nos anos posteriores.
Respecto á linguaxe empregada na obra, destaca o campo semántico do tempo, con palabras como semana, noite, día, ano, agora… Isto daría moito xogo para realizar na clase unha busca doutros campos semánticos a partir doutros substantivos da historia.
Unha das características máis destacables
desta obra é como o tamaño das ilustracións xoga co contido do relato e o
espazo que ocupan varía en función dos acontecementos que se relatan. A
historia comeza cunha pequena ilustracións na páxina dereita da obra, encadrada
no centro desta páxina e deixando moitas marxes brancas ata o límite da páxina.
Esta imaxe vaise ampliando a medida que Max se achega á Terra dos monstros, ata
que supera a páxina dereita e comeza a invadir a páxina esquerda, onde se atopa
o texto. No punto álxido da historia, cando Max e os monstros pasan unha noite
de diversión, o debuxo ocupa a dobre páxina e o texto desaparece. Cando Max
decide retornar a casa, a ilustración volve a reducirse ata que, finalmente,
ocupa só a páxina dereita.
A última dobre páxina, que pon o remate á
historia e pecha o relato é unha dobre páxina en branco, sen ilustracións e
cunha soa frase na esquina inferior esquerda: “[...]que aínda estaba quente”.
Todas as ilustracións da obra están
realizadas con tinta negra empregando o que parece ser pluma ou bolígrafo
(algún instrumento que realiza un trazo moi fino) e a cor dada con acuarela. O
elemento máis característico destes debuxos é o emprego de trama raiada para
sombrear e dar volume aos distintos elementos.
Este libro pode ser presentado nunha
lectura conxunta, individual ou escoitando activamente a xeito de contacontos.
Ao rematar a lectura, en gran grupo, comentaremos e analizaremos os sentimentos
que nos provocou a obra, se cambiariamos o final ou que pensamos dos debuxos
que acompañan o texto, adaptando os temas a tratar dependendo do curso no que
nos atopemos.
Hai palabras no libro que poden
representar unha dificultade para o alumnado de primeiros cursos, como
“gadoupas” Se non coñecen o significado buscarémolo no dicionario e proporemos
sinónimos, como “farpa” ou “garra”.
Explicaremos ao alumnado a importancia
histórica desta obra e como cando este libro foi publicado, causou grande
axitación porque os pais e nais aseguraban que provocaría pesadelos aos seus
fillos e fillas. Eles e elas pensan que é un libro de terror? Ou é cómico?
Para afondar na clase no universo
dos monstros e do terror, poríamos á disposición do alumnado outros títulos que
traten estes temas. Para os primeiros cursos de primaria poderiamos ofrecer Un dous tres vampiro ti es, de Nadia
Buddle, un libriño de rimas sinxelas e divertidas, ou Gato Guille e os monstros, de Rocío Martínez. Tamén poderiamos
ensinar A casa enmeigada, de Jan Pieńkowski, un libro
que ofrece un formato manipulable con pop-ups
e unhas ilustracións cheas de detalles excepcionais. Nesta mesma liña, pero
para cursos superiores poderiamos introducir Damned Writers, un libro que resume as biografías de vinte tres
autores e autoras de terror, ilustrado por Ángel A. Svoboda, así como a Serie Minimortos e Escarlatina, a cociñeira defunta, de Ledicia Costas.
Tratando o tema do medo e dos seres místicos
poderiamos propor na clase unha busca acerca das orixes dunha importante
tradición galega relacionada coa morte: o Samaín.
Para traballar a morriña, ese desexo de volver á casa que
sente Max á metade da historia, podemos tratar obras como Morriña de Paula Ventimiglia. Preguntaremos ao alumnado que outros sentimentos
cren que sentirían eles e elas ao longo deste relato e explicar o por que. Por
exemplo: “Eu sentiría moita curiosidade ao chegar á illa dos monstros e atopar
criaturas descoñecidas”.
Para practicar as descricións, cada neno
ou nena debuxará un mostro arrepiante e deberá explicarlle aos seus compañeiros
e compañeiras as características físicas e psicolóxicas do mesmo. (Ten enormes
dentes ou lingua bífida? É un mostro malvado ou é bondadoso? Asusta só á
rapazada ou tamén ós adultos e adultas?).
Finalmente, tras visualizar a
representación teatral da obra (enlace ao final do documento), proporemos representar
na clase a obra reescrita a xeito de guión teatral. Nas aulas de 5º e 6º xa
podería o alumnado escribir un guión en pequenos grupos, mentres nos primeiros
cursos a mestra ofrecería o guión elaborado.
-
Recursos en liña de acceso aberto sobre a obra:
Contacontos con imaxes do libro: https://www.youtube.com/watch?v=rXUa2cYxQ7M
Representación teatral con monicreques: https://www.youtube.com/watch?v=nslFC0bfWrM
Ningún comentario:
Publicar un comentario