Falamos con Iago
Araujo Molina, ilustrador, escritor e profesor, acerca da súa visión sobre como
enfocar a lectura e o debuxo na educación primaria.
“É
mais doado escribir e ilustrar para pequenos porque sempre os tomo como un
lector máis atento e máis intelixente que un adulto”
Iago Araujo Molina, técnico superior en gráfica
publicitaria, é ilustrador e deseñador freelance, especializado na elaboración
de proxectos divulgativos destinados ao público infantil-xuvenil. É membro da
AGPI (Asociación Galega de Profesionais da Ilustración). Dende o 2010 imparte
clases con María Vilar (ilustradora) nunha academia de cómic e ilustración.
Por Naiara
Alborés, Alba Álvarez e Anahí Barros
Que obras che gustaba ler de
pequeno?
De pequeno tiven moita sorte, porque na miña casa
sempre tivemos cómics, como Asterix e Tintín. Eu os devoraba
continuamente, e os meus pais tamén. Doume de conta, canto máis avanzo no
debuxo, de canto me influíron. Cando chegou o cómic de Dragon Ball a
España linno e bucle, copieino e debuxeino sen parar. Dende ese día o debuxo
converteuse nunha auténtica paixón.
Seguen gustando estes autores ao
público actual?
Si, seguen gustando. Iso si, como profesor decátome de
que os nenos agora len menos porque hai unha oferta de ocio moi potente e moi
variada coa que é moi difícil competir. Pero si, Tintín e Astérix (os clásicos) seguen aí, pero claro, son un patrón de aventura
máis anticuado. Aínda que baixou o consumo, cando os atopan bos lectores
danse de conta da marabilla que son estes produtos.
Ao longo da túa carreira tiveches
a oportunidade de ilustrar para adultos e para nenos, cara que tipo de público
cres que prefires enfocarte?
Penso que é mais doado traballar para pequenos porque
sempre os tomo como un lector máis atento e máis intelixente que un adulto.
Cando penso en escribir para un adulto penso que o vai ler con máis presa, con
máis prexuízos e con menos ilusión: Iso é así: a medida que medramos imos
perdendo un pouquiño o amor pola lectura. Non digo que sexa inevitable, porque
eu, por exemplo, o sigo tendo, pero hai que traballalo. Eu intento ler cousas
novas, intento fixarme, pararme. A lectura é unha cousa un pouco sagrada, ao
que hai que dedicarlle tempo e concentración.
Sei que os rapaces vanme escoitar, vanme ler con calma
e vanse fixar en todos os pequenos detalles. Eu meto moitos detalles nas
ilustracións xusto por iso, porque eu o desfrutaba moito de pequeno, fixábame
nas mensaxes. Gústame pensar que a persoa que recibe os meus traballos está nas
mesmas condicións.
Adaptas o teu estilo, ou só os
temas?
No mundo da ilustración existe un debate dende fai
moitos anos sobre se debemos ter un único estilo transversal a todas as nosas
obras ou traballar un estilo variado para que nos poidan contratar de moitos
sitios diferentes. Penso que como ilustradores é mellor ten unha identidade,
porque hoxe en día para atopar un pouco de todo xa existe en internet.
Eu,
por exemplo, intento escoller só traballos para infantil-xuvenil e que teñan un
toque un cómico. Por outra parte escollo tamén un idioma que é totalmente
diferente; que é ilustración máis realista, traballos científicos para
universidades. Neste caso adáptome, emprego un debuxo que é totalmente
diferente ao meu estilo. Pero penso que como ilustradores é mellor ten unha
identidade concreta e que o portfolio non pareza un caixón de sastre.
As ilustracións ou a estética
dunha obra pode axudar a facer máis atractivo o contido ou é unha cuestión
meramente decorativa?
Ilustrar é darlle un valor e unha vida ao texto,
engadir unha visión máis. O debuxo fai que o texto sexa máis rápido entender
como para aportar a unha visión máis rica do contido. Por exemplo, podemos
estar a ler a biografía de Rosalía, pero se a debuxamos cunha roupa
específica, cun xeito de mirar diferente… xa estamos aportando un valor
engadido. Unha imaxe vale máis que mil palabras, é un tópico que é
verdade.
Como se atopa o mercado de banda
deseñada infantil en Galicia? Lense autores galegos ou só cómic importado?
En xeral de aquí hai moi pouco cómic publicado.
Existen pequenas cousiñas, coleccións de banda deseñada como a que publicou
Jacobo Fernández, Marco Pola. Pequenos intentos, pero que son puntuais. Unha
cousa anecdótica.
Agora, se imos ao dixital, fanse tiradas incluso de
500 exemplares, descóbrese aquí uns editores que non teñen intención de volver
a editar ese título porque queren todo o tempo que a máquina estea en
movemento, entón é un absoluto desastre. Lectores nese senso hai, pero o 60%
das vendas do 2020, foron manga. Hai un 20% é un caixón onde se mete cómic
infantil e novela gráfica. Esas cifras dinnos que os nenos non len moito. Nós
na academia vemos que o único que len en materia de banda deseñada é
manga.
Trabállase ben o debuxo e a
creación artística nas escolas? O profesorado está ben formado?
Penso que non, o
alumnado o que encontra é unha oposición total ao que lles gusta e así non hai
posibilidade de diálogo. O que debuxan eles, os profesores de plástica
rexéitano e, en xeral, ven que o que teñen que facer na clase é unha
cousa que non lles vai. Iso para min demostra o pouco próximos que están os
profesores cara os rapaces. Dáme a sensación de que aos profesores tócalles un
pouco de rebote materia de plástica. Ti non podes estar impartindo unha
ensinanza artística se non te interesaches pola arte na túa vida, se non sabes
nada de cine, de música, se non tes nada que transmitir. Vemos profesores que
non teñen criterio para poñer exercicios nin para corrixir. Todos vivimos iso,
o triste é que pasan os anos e a cousa segue igual...
Os mestres e mestras nas escolas
falan dabondo cos nenos e nenas sobre os seus intereses?
Hai mestres que si pero en xeral diría que non. Os
pobres como van falar diso? Eu pregúntolle a alguén aquí sobre os seus gustos e
como son consumidor destes temas sei do que falo, se me falan de videoxogos,
dunha peli de animación etc., podo ter unha conversa, podo saber cales son os
seus intereses e podo facer exercicios aplicados a eses intereses. Cando o
primeiro eslavón desaparece, xa se perde a comunicación e o sentido. Hai que
ter paixón, paixón por esta materia. Hai pouca formación.
Os nenos quéixanse de que nas bibliotecas non hai
nada, pode que de refilón atopen algún cómic; pero do estilo de Mortadelo e Filemón, que xa está pasado,
eles demandan máis variedade nas súas bibliotecas.
Un lugar ou acontecemento relacionado
con cómics e lectura que recomendes para nenos e nenas de primaria.
Un exemplo sería o salón de cómics de Moaña. Ese salón
é un éxito e sempre ten moita asistencia.
Aquí en Vigo, por exemplo, eu organizo un club de
lectura de 6 anos para adiante. Na biblioteca Juan Compañel fanse
continuamente talleres de lectura, concursos de escritura para nenos, pero non
de cómic. De ilustración hai concursos a nivel nacional. Sempre existe a
categoría infantil e ten moita participación. Nótase como os nenos sempre
participan e debuxan.
A nivel local falamos de iniciativas de xente que estamos facendo
cousas para que isto non morra, pero o apoio institucional en Galicia é
nefasto. Cómpre destacar o salón do
cómic de Coruña. Coruña é o centro de Galicia en canto a cómic e lectura.
Cal sería o consello que lle
darías a alguén que se quere dedicar a ilustración? Cal é o mellor que che
deron a ti?
O mellor que me deron a min? Eu penso que Jacobo
Fernández e Norberto Fernández: Nulla dies sine linea, unha frase que esta atribuída a Plinio.
Pois iso; debuxa todo o tempo. Practicar, practicar e practicar, e o outro xa
ben dado.
O consello que eu lles dou aos rapaces da academia é
unha versión adaptada aos nosos tempos: “Tolerancia á frustración”. O que quero
dicir é que cando te pos a debuxar se non te sae algo non tires o lapis e
collas un videoxogo. Se non sae algo, sigue. Pero que pasa? que vivimos nunha
sociedade hiperestimulada, onde non existe tolerancia á frustración. Se non hai
motivación para ler un libro, menos a haberá para crear. Sen a disciplina non se chega a nada.
Fainos tres recomendacións para unha biblioteca escolar.
Recomendo Hilda, de Luke Pearson e, por propor
un máis cómico, Sarah's
Scribbles de Sarah Andersen, o cal emprega humor para todas as
idades. Engadiría o único manga que escribiu Miyazaki: Nausicaa, un cómic súper bonito de concienciación medioambiental.
Fragmento dunha páxina da súa sección “Alén do real”, no
xornal infantil Papagaio. Guión e ilustración realizados por Iago.
Ningún comentario:
Publicar un comentario