Queipo, Xavier & Cisneros, Jesús (2009). A illa dos cangrexos violinistas. Pontevedra: Oqo Editora, col.Q [48 pp.]. (ISBN: 978-84-9871-165-3).
A illa dos cangrexos violinistas é un álbum literario escrito por
Xavier Queipo e ilustrado por Jesús Cisneros, que está composto por unha
narrativa coidadosamente redactada e unhas fermosas ilustracións. A editorial do
libro, Oqo, inclúe este libro dentro da súa colección Q, pensada e escrita para
nenos/as de idades comprendidas entre os 8 e os 12 anos. O formato do libro
está elaborado cunha cuberta de tapa dura, nel podemos ver como as páxinas
están encoladas ao lombo e contan cun tamaño de 22x28 cm. As páxinas que
compoñen o libro son dunha alta calidade, grosas e con brillo, un tacto e unha
cor moi agradables. Tanto as gardas como a parte interior do lombo compóñense
do mesmo papel que o resto do libro.
Na cuberta aparece unha imaxe dunha
nena e un ancián pescando dentro dunha barca, por debaixo da barca aparecen unha
morea de peixes pequeniños que se afastan da cana de pescar. Non obstante,
existe unha continuidade coa contracuberta, na que aparece un peixe moito máis
grande e definido que os anteriores, preto do fin da cana, coma se fose picar.
Esta alegoría pode representar a idea de como os maiores e os pequenos aprenden
uns dos outros, poñéndose ao servizo da necesidade innata de aprender dos
cativos, o saber, a experiencia dos máis vellos. O título A illa dos cangrexos violinistas pode dar pé a diversas interpretacións
do que vai acontecer no relato, inclinado o interese cara á temática dos
animais ou sobre a música e as habilidades para tocar o violín.
En canto ao tipo de letra, o texto está escrito en minúsculas, cun tamaño e grosor apropiado para favorecer a súa lectura. A posición do texto está situada ao borde, en función das ilustracións, e aparece nas marxes dereita, esquerda ou no fondo, dándolle así todo o protagonismo á imaxe.
Moi, é unha nena que vive nunha illa
do Caribe e xoga sempre soa, xa que na aldea non hai outros nenos/as. Un día a
nena descobre ao pé da súa casa unha chea de buratos e comeza a escaravellar
para ver o que atopa. Nunha noite de tormenta, Moi viu coa axuda da luz dun
lóstrego como se movía algo nos buratos, seu pai díxolle que eran os cangrexos
violinistas, e contoulle onde vivían e de que se alimentaban. A partir dese
momento Moi, dedicouse a coidalos, leváballes comida, esperábaos, pero non
conseguía velos.
Foi onda o seu avó á procura de máis
información e este recomendoulle que tivese paciencia, que os espreitara. Un
día mentres os espreitaba, Moi foi mordida por unha cobra e desmaiouse, os
cangrexos deseguido foron avisar a súa nai, acenáronlle coas súas pinzas e ela
de súpeto soubo que algo lle pasara a nena. O avó de Moi xunto con outros
anciáns da illa prepararon emplastos de herbas para curala e dende ese día os
cangrexos son tratados como amigos na illa e ninguén pode molestalos.
Ao longo do relato descríbese a
illa, as rutinas dos seus habitantes, as súas vivendas, os costumes dos
cangrexos… de xeito que entran en contacto con outras culturas e países. No
conto trátanse diferentes temáticas: a sabedoría dos maiores, o avó que lle
axuda a recoller a información que lle falta ou lle prepara a menciña para
curala, a curiosidade dos cativos por explorar o mundo e a importancia que ten
a investigación e a experimentación nese coñecemento. Por outra banda a voz do
narrador aparece para introducir o inicio e o fin da historia, describe aos
personaxes e narra a historia en terceira persoa, non participa dentro do
relato. A súa intervención recóllese nunha letra sen marcar mentres que os
diálogos dos personaxes aparecen en negriña.
En canto á linguaxe empregada en todo o relato é sinxela e de fácil lectura, aparecen palabras algo máis complexas que poden ser descoñecidas para os nenos/as, como hibisco, iuca, malanda, pilastre, emplasto… isto vai contribuír á ampliación do vocabulario e a desenvolver a capacidade interpretar o seu significado. En canto á arquitectura textual, preséntase unha estrutura coma se fose un poema, con parágrafos separados, alienados a esquerda ou a dereita en función das ilustracións e a escrita caracterízase polo uso de figuras como a esaxeración ou a hipérbole.
As ilustracións están realizadas en papel de cor sepia ou ocre e as representacións da paisaxe e dos personaxes reflíctense nunha gama de cores terra, cunha combinación do negro, o branco e do azul á hora de representar tanto o mar como o ceo. Isto permite aos lectores trasladarse a un mundo de fantasía e de soños onde os habitantes da illa se caracterizan polas súas peculiares pernas infinitas. A caracterización dos personaxes represéntase con formas longas e esveltas, coas pernas e brazos estensos e delgados, transmitindo así ese carácter exótico das illas e dos países descoñecidos. Os trazos realizados están feitos a pincel, con salpicaduras que dotan as imaxes de expresividade e movemento. Grazas a estas imaxes, o lector mergúllase nun mundo tropical, seguramente descoñecido para moitos, cunhas características distintivas como as árbores, as vivendas, as barcas e a xoiaría artesanal das personaxes… de xeito que favorece a súa visualización e esperta a imaxinación e a creatividade.
A obra está pensada para traballar
cun alumnado de entre os 8 e os 12 anos. En función do establecido no Decreto da Educación Primaria e respecto
á materia de Didáctica da lingua e da literatura Galega é moi axeitada para
traballar no 2ºcurso, xa que nos diversos bloques de contidos nos que se atopa
dividida esta materia se atopan contidos e estándares que se poden desenvolver
a través do tratamento deste libro.
De xeito global a obra está moi
indicada para favorecer o coñecemento doutras culturas, o respecto pola
natureza e os animais e a importancia de ter en conta a sabedoría popular, a
que outorgan os maiores, coas súas experiencias, para favorecer a aprendizaxe
dos máis pequenos/as e a de toda a comunidade. De xeito específico e
relacionado con outras culturas aparecen os seguintes estándares: en canto á comunicación
oral preténdese que acaden o uso dunha linguaxe respectuosa coas diferenzas, en
especial as referentes ao xénero, ás razas e as etnias. Relacionado coa
Educación literaria búscase que amosen curiosidade por coñecer outros costumes
e formas de relación social, respectando e valorando a diversidade cultural.
A utilización do libro como recurso
e fonte de animación á lectura permite adquirir a competencia da comunicación
escrita, ler. De xeito específico preténdese que interpreten e comprendan, de
maneira xeral, a información de ilustracións. Tamén deben descodificar de forma
axeitada a lectura de textos diversos, ler textos sinxelos en voz alta, coa
velocidade adecuada e facer lecturas dramatizadas de textos. Así como amosar
interese pola lectura como fonte de aprendizaxe. Esta competencia trabállase co
correcto uso da biblioteca da aula de xeito autónomo, para obter datos,
coñecemento e como instrumento cotián de busca de información e fonte de
recursos textuais. Por outra banda en canto a adquisición desta competencia da comunicación
escrita, outra destreza que permite desenvolver é a de escribir. A partir do
libro poderán elaborar textos sinxelos que combinan a linguaxe verbal e non
verbal coa elaboración de carteis publicitarios ou anuncios. Fomentarase que elaboren
os textos, con coherencia xeral e de xeito creativo.
Para todo isto é preciso potenciar
un coñecemento da lingua cada vez máis amplo, polo que a través do conto
tentarase que interioricen as normas ortográficas máis sinxelas, aprecien o seu
valor social e a necesidade de cinguirse a elas, así como a identificación das
palabras como instrumento para a segmentación da escritura.
Por último dentro da didáctica da
lingua atópase o bloque da educación literaria. En relación ao desenvolvemento
desta habilidade, o conto en si ten como potencialidade a de beneficiar a
capacidade para recrear e reescribir diversos textos literarios sinxelos:
contos, poemas, refráns, adiviñas, trabalinguas, cantigas e xogos de sorte; e facilitar
a lectura, de forma guiada, de textos tanto en silencio como en voz alta, para
chegar progresivamente á autonomía lectora. Todo isto levará ao alumnado a valorar
a literatura en calquera lingua, como vehículo de comunicación e recurso de
gozo persoal.
Ningún comentario:
Publicar un comentario