CASALDERREY, FINA E VICÓ, JOSEP (2004). Eu son eu. Vigo: Edicións Xerais de Galicia, col. Paseniño, nº 2, [24 pp.] (ISBN: 978-84-9782-141-4)
A obra elixida para a seguinte recensión literaria é “Eu son eu”, de Fina Casalderrey. Ó longo dos seguintes apartados da nomeada recensión daranse máis detalles sobre dita obra, así como se especificarán as posibles potencialidades desta para os nenos que cursen a etapa de educación primaria.
Volume de cuberta
rústica, de tapa branda na que, ademais do título da obra e o nome da autora,
tamén se introducen dous elementos claves na obra, como son as ilustracións de
Josep Vicó e a tipografía en minúsculas empregada no texto. Esta cuberta dá
paso á portada, onde podemos observar de novo os datos que xa aparecían na propia
cuberta, como o título, o nome da autora, do ilustrador, da editorial e da
colección. A contracuberta presenta unha breve sinopse da historia e os títulos
doutros libros da colección.
A disposición interior
de cada dobre páxina mantense dende o principio do conto ata o seu final e
presenta na páxina da esquerda o texto, o cal non é moi abundante e aparece
repetido en dous tipos de caligrafía, por un lado a propia dun alumno de Educación
Primaria cando comeza a escribir, empregando maiúsculas e minúsculas segundo as
normas de escrita, e polo outro lado, texto completamente en maiúsculas, para
todo aquel alumnado que se poida estar iniciando na lectura e aínda teña
dificultades para recoñecer as minúsculas. Na páxina da dereita, por outra
parte, podemos observar as ilustracións, as cales se ben non poden relatar a
historia sen o texto, si teñen un peso moi importante na maneira de facelo,
ocupando así cada unha delas unha páxina enteira. Esta fórmula repítese ó longo
das 22 páxinas do conto. Pódese dicir que estamos ante un libro ilustrado onde a
ilustración xoga un papel moi importante para favorecer a lectura e orientar na
comprensión.
O texto recolle as vivencias dunha nena que observa como a súa bisavoa
actúa dun modo estraño debido a que padece alzhéimer. A perspectiva infantil adoptada
sobre os feitos inciden no humor e a visión inocente da cativa, mentres que
para un lectorado máis avezado se fai patente o drama da perda de memoria.
As ilustracións teñen
unha grande importancia por complementar o sentido do texto. Están realizadas
por Josep Vicó e describen sempre de forma visual as escenas relatadas no texto
escrito, que aparece a súa esquerda. En todas elas aparecen as dúas personaxes
protagonistas da historia, como son a bisavoa e a bisneta, aínda que nalgunhas
escenas aparecen outras figuras coma os pais da nena. Destaca nelas a tenrura
coa que se tratan as situacións dramáticas que realmente se viven na historia.
Ademais disto, cabe salientar o feito de que, no espazo que separa os dous
tipos de textos presentes na obra segundo o tipo de letra, sempre aparece
debuxada a figura do gato da bisavoa en diferentes posturas, o cal tamén fai
acto de presenza no resto de escenas. Tamén destacar que todas elas son de tipo
figurativo, a toda cor e remarcadas con liña negra, o que define con maior
perfección cada figura e espazo.
Entre as potencialidades
da lectura desta obra destácase a accesibilidade da mesma, pois grazas ó seu
tipo de texto e ó continuo apoio que ofrecen as ilustracións, é apto para case
todas as idades, incluíndo o prelectorado. Ademais, trátase dunha lectura
curta, con elementos cómicos ante a mirada inocente dos máis cativos e imaxes
recorrentes da vida cotiá, facendo así desta obra un bo exemplo de libro que
pode ser usado para a introdución á lectura. Desta forma cubrimos boa parte dos
contidos do bloque 2 do currículo de Educación Primaria, dedicado
principalmente á lectura, e algúns do 4 e do 5, relacionados co coñecemento da
nosa lingua e coa educación literaria, no curso de primeiro de Primaria. Porén,
esta obra non so é empregable en cursos baixos como recurso para a iniciación
da lectura, senón que tamén pode utilizarse o seu fondo para falarlle ó
alumnado da enfermidade do alzheimer, conseguindo así que poidan coñecer dende
cativos algunhas características desta enfermidade a partir das imaxes e
escenas da protagonista da historia, é dicir, dunha forma, en principio, moito
máis amena.
Recursos en liña de acceso aberto sobre a obra:
ROIG, B.-A. (dir.) (2004).
Informe de literatura 2004. Recuperado de http://www.cirp.gal/rec2/informes/upload/ver/inf2004/InformedeLiteratura2004.pdf
Ningún comentario:
Publicar un comentario