Casalderrey, Fina. (2007). O estanque dos parrulos
pobres. Ilust. Teo Puebla. A Coruña: Rodeira, col. Tucán, serie laranxa, nº
1, 165 pp. (ISBN: 978-84-8349-098-3).
O
libro escollido está editado cunha encadernación rústica e ten, na súa
totalidade, un total de 165 páxinas. Na cuberta imos ollando, de arriba a
abaixo, unha serie de elementos: na parte superior temos o nome da colección
(Tucán) xunto á idade recomendada da serie (máis de oito anos); nunha liña
inferior, o título da obra, posteriormente o nome da autora e por último o
Premio Edebé de literatura infantil que recibiu.
Ocupando a meirande parte da cuberta, debaixo dos datos antes mencionados,
atopamos unha ilustración a cor; nesta, observamos a unha nena contra unha
fiestra, mirando cara a arriba, semellando que está facendo contacto visual directo
coa lúa situada á súa esquerda, unha pista para o final da obra. Polo primeiro
plano que se lle concede á nena, xa podemos intuír que se trata da
protagonista, ademais da postura e da súa expresión que nos transmiten un
sentimento de desacougo e incerteza.
Debaixo da imaxe, está escrito o nome da editorial
(Rodeira), e na esquina dereita o número da edición, neste caso a décimo
cuarta. Ademais, pola cor que rodea tanto a cuberta coma a sobrecuberta,
podemos clasificar a obra na serie laranxa da colección. No lombo do libro
temos os datos da idade recomendada, o nome da autora, o número da obra dentro
da colección, o título e por último a editorial. Na contracuberta, temos unha
ampliación do debuxo da cuberta na parte superior, o premio que recibiu debaixo
deste, a idade recomendada, a colección e unha breve sinopse. As gardas
aparecen en branco e na portada vólvense presentar os datos básicos da obra, xunto co nome do ilustrador.
O argumento xira ao redor da historia dunha nena
pequena chamada Noema. Ela narra como vive e leva a enfermidade do seu avó ata
a súa futura morte, a cal non comprende e compara cun xogo ao que non hai que
dárlle demasiada importancia. Así, imos descubrindo a través dos seus ollos o
que está a suceder, ollando pouco a pouco como se vai desenvolvendo a situación
a medida que avanza o libro.
Ao longo de toda a obra van aparecendo unha serie de ilustracións
que acompañan ao texto dese capítulo. Deste modo podemos visualizar na imaxe o
que se nos contou anteriormente coas palabras. Na maioría dos capítulos aparece
un breve debuxo que se relaciona directamente con algún concepto descrito
neste; pero aparecen un total de dez ilustracións máis grandes e detalladas,
coa mesma función que as anteriores, aínda que suxeitas a escenas de maior relevancia.
Algunha delas, por exemplo, xorden cando ten algunha interacción importante co
avó, como cando comen chocolate ou cando lle esconde o dente caído debaixo da
almofada.
A principal potencialidade que aparece para traballar con
esta obra é o propio tema do libro: a morte e cales son todos eses sentimentos e
accións que aparecen preto dela. Antes de mergullarnos nesta temática poderiamos analizar en que
contexto podería funcionar mellor esta obra, non obstante o espazo que nos
presenta a autora é una mestura que acae tanto a
un ambiente urbano coma a outro máis rural.
Isto ocorre porque aínda que a protagonista vive nun piso, nun contexto que
podemos caracterizar como urbano, tamén
se mencionan diversas saídas á aldea do avó e as
aventuras que ten arredor dela.
A idade recomendada para a lectura da obra é de máis de
oito anos. Aínda que a temática debería poder tratarse independentemente da
idade do lector ou lectora, é certo que pode presentar dificultades para idades
inferiores non polo tema, como mencionaba anteriormente, senón pola
linguaxe utilizada, a cal pode resultar un pouco máis complexa para nenos/as de
menor idade.
Volvendo á temática da obra, esta é o principal motivo da
escolla para traballar con ela nunha aula. O interesante, ademais do
tratamento dun tema con moitos prexuízos aínda na actualidade, é que se nos
presenta a través dos ollos dunha nena da idade aproximada aos nenos que está
dirixida esta historia. A concepción da morte como un xogo e como algo polo que
“non hai que chorar”, é unha maneira adecuada de
presentar a temática ao alumnado e comezar a desenvolver reflexións e a
profundar no sentido da vida a través desas ideas. Esa visión tamén nos axuda aos
maiores a comprender mellor o punto de vista dos pequenos, para poder
adaptarnos mellor a eles e achegarnos dunha forma máis apropiada. Debemos
transmitirlles o concepto da morte como algo natural e non adoptar unha posición de esconder, manipular ou enganar
respecto a ela, como sucede coa nai da protagonista, que remata sendo o
comportamento estraño resaltado pola filla.
Ningún comentario:
Publicar un comentario