GARCÍA
TEIJEIRO, ANTONIO (2019). Vento, ventiño, venteiro. Ilust. María Lires.
Vigo: Edicións Xerais, col. Sopa de Libros, nº 75, 56 pp. (ISBN:
978-84-9121-567-7).
A obra escollida para a súa análise e que posúe moitas potencialidades para traballar na Educación Primaria é Vento, Ventiño, Venteiro escrita por Antonio García Teijeiro, un dos poetas infantís máis salientables da literatura galega na actualidade. A lectura desta obra pode aportar moitos beneficios ao alumnado, tanto a nivel de contidos, como a nivel emocional, ademais de descubrirlles e achegarlles o mundo da lírica dun xeito lúdico e fermoso polas ilustracións que acompañan aos diferentes poemas. Aínda que o libro está recomendado a partir de 6 anos, en 3º e 4º cuarto curso de educación primaria abrangue un grande abano de posibilidades para traballar co alumnado.
O formato desta
obra é un libro de tapa branda de 20x13 centímetros, no que xa na cuberta
podemos apreciar como un paraugas está a voar por mor de vento. Na contracuberta,
atopamos un pequeno resume sobre o que tratará o poemario, acompañado da imaxe dunha
gaivota, tamén intimamente ligado con este fenómeno atmosférico e co mar. Polas
imaxes e polo título do libro, podemos inferir a temática sobre a que versará a
obra.
Vento, ventiño,
venteiro é un poemario
composto por 30 pezas dedicadas ao vento. O libro comeza con tres poemas, tamén relacionados coa temática, de grandes
persoeiros da literatura galega como Manuel María, Celso Emilio Ferreiro e Xosé
María Álvarez Blázquez. Unha vez que nos mergullamos na lectura, podemos
apreciar como o vento vai percorrendo diferentes mundos e situacións: por unha
banda, o vento aparece no mar, acariñando as barcas, semellando o movemento que
estas fan cando sopra o mesmo; tamén aparece na rúa, deixándoa baleira; xogando
coas estrelas, o sol ou as nubes; ou soprando con tanta forza que fai caer as
follas das árbores. Tamén se fai referencia a ventos que mecen os berces ou que
pasan entre as mans; a ventos que xogan cos paxaros ou gaivotas que irremediablemente
se rematan por namorar deles; a ventos mentireiros que contan contos ou
trabalinguas nas cidades; ventos azuis que falan e xogan cos peixes; a ventiños
que fan moverse ás árbores; a ventos cegos e tolos; a ventos do mar que abrazan
as ondas; a ventos charlatáns e festeiros; a ventos que se visten con elementos
da natureza; a ventos que soñan e que veñen e van; que contan estrelas ou
ventos peregrinantes como aos que facía referencia Celso Emilio Ferreiro
ao longo da súa bagaxe literaria. Debemos salientar o feito de que o vento e os
distintos elementos que forman parte da obra aparecen de xeito personificado e
os diferentes temas son tratados con humor a través das imaxes, do ritmo e do
coidado da palabra.
É importante
salientar que ao longo desta obra lírica, o poeta dedica varias composicións a
escritores da actualidade, como Xavier Estévez, do que puidemos desfrutar das
súas verbas no Ciclo de literatura “Ler sen tabús”; outra das pezas é dedicada
a Fernando Alonso, un mestre e escritor de referencia da literatura infantil
española, e un dos últimos poemas está dedicado ao gran Celso Emilio Ferreiro. Por
outra banda, entre os diferentes poemas atopamos un sen rematar para facer
partícipes de xeito activo ao alumnado ou ao lectorado que faga uso da obra.
As ilustracións
deste libro, elaboradas por María Lires, aparecen sempre acompañando aos poemas
e gardando estreita relación coa temática que trata cada un deles. Son imaxes
modernas, expresivas, entrañables e suxestivas. Isto podemos aprecialo na
ilustración da buguina cando fala do mar, nas herbas mesturadas co vento
semellando voar, o tocadiscos cando se fai referencia ao baile e á danza, o
vento entre os dedos de Antón, as gaivotas (elemento que aparece de xeito
reiterado tanto ao comezo da obra, como durante o transcurso e incluso na
contracuberta) pola súa estreita relación co vento, sobre todo naqueles lugares
costeiros que é onde máis exemplares adoitamos atopar. Ademais, unha das imaxes
fai referencia ao cadro do pintor Salvador Dalí, Os reloxos brandos, no
que se fala do irremediable paso do tempo e incluso da morte. En todas as
ilustracións o vento aparece de cor azul e podemos facer un percorrido a través
do seu debuxo que nos guiará a través das páxinas de tan fermoso exemplar,
posto que se fai coincidir con verdadeira precisión as ilustracións do vento
dunha páxina coa seguinte; semella ser un camiño que temos que percorrer até chegar
ao final da obra. A traxectoria do vento comeza na primeira páxina cando este
sae da buguina, e remata a súa viaxe cando volve entrar de novo nela, na ultima
páxina e como peche da historia. Por outra banda, as imaxes carecen de bordes
negros para dotalas dun carácter máis infantil e para fomentar a imaxinación.
As
potencialidades que nos ofrece a lectura de Vento, ventiño, venteiro para
o alumnado de entre 6 e 12 anos son moitas. Primeiramente, o obxectivo
principal é achegar a lírica á infancia e non só centrar as lecturas do
alumnado no xénero narrativo. Deste xeito poderemos mostrarlles aos máis
cativos a diferenza entre a prosa e o verso ou traballar sobre que sentimentos
lles afloran tras ler os distintos poemas, as estacións do ano e as súas
características (por mor do vento as follas das árbores caen) ou a natureza, a
musicalidade e os xogos de palabras; tamén poderemos preguntar de que cren que trata
cada un dos poemas, que sente o vento ou as personaxes que van interactuando con
el. Co alumnado de máis idade podemos ensinar outros aspectos relevantes
propios da lírica que están moi presentes ao longo da obra como a comparación,
o símil, a rima asonante e consonante, a adxectivación ou a entoación. Ademais,
o propio exemplar adxunta unha actividade para fomentar a creatividade do
alumnado e que sexan eles mesmos os que rematen varias estrofas dun poema;
deste xeito estamos facéndoos partícipes de xeito activo do libro aumentando o seu interese polo mesmo e
logrando que se mergullen na historia. De xeito transversal, poderiamos tamén
empregar os poemas na área de Linguaxe Musical e buscar a melodía axeitada para
cada un deles.
Por outra banda,
cabe salientar o feito de que ao final do libro se inclúen dúas entrevistas
coas súas respectivas biografías do autor, Antonio García Teijeiro, e mais da
ilustradora, María Lires. A través delas, o alumnado poderá coñecer un pouco
máis sobre a súa vida e, se cadra, interesarse por máis obras do autor ou da
ilustradora. Nesas declaracións, García Teijeiro pon de manifesto o nefasto
trato que recibe a lírica e considéraa fundamental na vida das persoas.
Ademais, fala sobre o seu labor como docente e como os seus alumnos e alumnas
atoparon satisfacción pola poesía; tamén incide en que o obxectivo principal do
presente poemario é achegar a poesía á infancia. Tamén María Lires expón a gran
diferenza existente entre crear ilustracións para obras narrativas ou poéticas
e considera que a poesía aporta unha maior liberdade no seu labor como
ilustradora. Co seu traballo nesta obra pretende transmitir a liberdade do
vento, as cóxegas que nos fai provocando risas e que nos sintamos coma un
paxaro a través de toda a lectura.
Para rematar, na
rede existen recursos relacionados co exemplar, como un breve vídeo no que García Teijeiro, a través da
manipulación dun monicreque e con cambios de voz, recita tres poemas do libro. https://www.youtube.com/watch?v=Syk_ZqHglYU
Ningún comentario:
Publicar un comentario