xoves, 28 de xaneiro de 2021

Entrevista ao ilustrador ourensán Marcos Viso

 


 Marcos Viso Dopazo é un ilustrador galego nado en Ourense no ano 1973.  Comezou a súa traxectoria como deliñante, graduándose como arquitecto técnico e enxeñeiro da edificación pola Universidade de A Coruña, mais decide abandonar esa profesión moitos anos despois.

No ano 2013 muda de aires e matricúlase no Ciclo Superior de Ilustración na Escola de Arte e Deseño Antón Faílde de Ourense, onde descubre a súa verdadeira vocación como ilustrador. Completa a súa formación cun ciclo intensivo en Barcelona.

 

Debuxas ou ilustras? Que é a ilustración/debuxo para ti?

Eu ilustro mediante o debuxo. Debuxar é unha expresión gráfica, unha representación… en definitiva, debuxar é representar algo. En cambio, ilustrar é representar ese algo procurando comunicar.

A ilustración consiste na aportación de luz sobre algo, complementar algo que non se dixo, que faltou. Por ese motivo, a ilustración pódese facer de moitos xeitos; cada vez que pos un exemplo, xa lle estás ilustrando á outra persoa coa que estás falando, outra maneira de explicar o mesmo.


Como foron os teus comezos neste mundo? Hai oportunidades para os ilustradores en Galicia?

Sorprendentemente satisfactorios, aínda que con moitos nervios. Como son os comezos en tódolos mundos: ilusionantes, con sorpresa. Lembro que ao principio eu empezaba a empregar as redes sociais moi timidamente, publicar unha ilustración no Facebook era un temor: Que van opinar? Que van a dicir? E a iso sumábase a expectativa de se gustaba.

Nese momento de estar participando nas redes sociais con ese pudor, lembro que a primeira noite que puxen un debuxo non durmín. Un día, de súpeto, chega unha chamada de teléfono dun editor que me di que quere que faga un libro, e logo é marabilloso. A relación cos editores sempre foi fantástica, polo que os inicios tamén foron fantásticos. De estar compartindo debuxos a, de súpeto, en dous anos xa ter publicado varios libros. No 2015 publiquei catro libros, no 2016 foron outros tres ou catro. Lembrade que eu comecei no 2015, xa que en febreiro fago 6 anos!


Hai oportunidades para os ilustradores en Galicia?

Si, hai as oportunidades que queira buscar o ilustrador; é coma se fora un campo ermo e ti tiveras que coller o teu portafolios e patear ese campo e sementar. Tes que chamar ás portas, ás editorias, ás redes sociais, que hoxe en día son fundamentais... Existe esa curiosidade dos editores na busca continua de novos ilustradores.


Que consello lle darías a alguén que queira ser ilustrador/a?

O maior consello é dicirlle que non se crea nada, que simplemente o faga porque é unha experiencia vital, porque lle gusta, porque lle gusta enfrontarse a ese exercicio de exame, de interiorización, de mellorar na plástica e no aspecto comunicativo. Se ten éxito, que non pense que non vai valer de nada senón que siga adiante, xa que é un xeito de vivir.


Como é a súa forma de traballar e en que se inspira?

Non me inspiro en nada, non existe a inspiración como palabra inspiración. Non me gusta empregar a palabra inspiración porque denota que non hai intencionalidade no que facemos. Detrás de cada traballo hai un montón de horas, ademais duns coñecementos que se poñen en práctica como por exemplo a retórica. Entón, como ti relacionas os elementos axuda a comunicar dunha maneira ou de outra, é o que eu teño presente continuamente. Eu no tema de inspiración non creo, xa que se estou agardando por ela, non faría nada. Cando chega a inspiración? Cando notas que chega? Sempre o que te move é a túa vida, xa que ti vas vivindo e vas enchéndote de contido, de cousas que van pasando. Entón, segundo o momento no que te pos a debuxar sae. Ten que ver a forma de ser, non todos xestionamos a cousas que nos pasan do mesmo xeito. Por este motivo, todas as nosas experiencias van conformando un “matching” que despois cando o volcamos no papel fai que sexa persoal e é o que me move.


Qué técnicas adoita utilizar? Es un anacrónico do papel e do lapis ou debuxas virtualmente?

Eu traballo dixitalmente. Comecei traballando en acrílico; con pinceis, papel, grandes formatos….  Porque procuraba chegar e encher, saír nos periódicos e ter ese recoñecemento. Estas buscando encher todo o papel, enches todo o papel de texturas de elementos... e traballas con pasta, con acrílico, con pincel, con texturas, raias…

O primeiro libro que fixen foi Vaite xa!, cada unha daquelas ilustracións a min levábame unha media de 16-18 horas. Despois, deixei de traballar con cor,  témperas, acrílico porque implicaba facer mesturas de cor. Estas eran unha riqueza por unha banda, pero unha traba por outra. Por este motivo, deixei iso e empecei a traballar con lapis, en vez de 18 horas, traballaba 12 horas en cada debuxo. Pouco a pouco a miña vida foi complicándose, e cada vez tes menos tempo para dedicarlle a ilustración, e que pasaba? Eu seguía sendo o mesmo neurótico que sempre. Eu non podía irme a cama pensando que tirara un día pola borda, que non fixera ningún traballo. Entón, empecei a traballar coa técnica dixital pero, non coa mesma técnica nin coa mesma estética, nin co mesmo acabado senón que comecei a empregar un acabado totalmente distinto, evidentemente, pero que comunicaba igual ou incluso mellor. En dez veces menos de tempo, ía contento para cama por ter traballado. Neste momento, traballo con unha tablet que ten textura papel, pode facer degradados se tumbo o lapis, do mesmo modo que se tumbo un lapis de grafito de toda a vida. O bo é que podo traballar coa textura que quero, a cor que quero…. De feito o libro de bee esta feito con esa ferramenta.


Tes relación ca infancia? Como ves a infancia na actualidade? Que opinas da influencia das novas tecnoloxías entre nenas e nenos?

A infancia non decidiu estar aquí por ela, eles non pediron estar aquí. Eles simplemente habitan nun mundo que nós lles preparamos, e nin sequera lle estamos pedindo opinión dese mundo no que están. Deberiamos ser máis respetuosos do que estamos a ser, xa que, por riba, disfrazamos ese respeto de sobreprotección. Os docentes e profesionais da educación deberiamos ter a suficiente responsabilidade para mellorar isto.


Os cativos seguen sendo cativos, seguen necesitando correr, seguen necesitando experimentar, xa que están baleiros de experiencia.


O que esta a pasar é que estes tempos non son iguais, por exemplo, as novas tecnoloxías, ¿estamos a crear monstruos?, non o sabemos, pode ser que si, pero como facemos para non crear monstruos?. Xa nas aulas de infantil, nenas e nenos de tres, catro e cinco anos, están a ver pantallas dixitais. Isto está a dicirlles aos pais e nais os resultados que queren nos seus alumnos, as mellores notas (matrículas) , dende os 3 anos xa son capaces de manexar novas tecnoloxias.


Antes de centrarnos na túa obra “O meu baleiro”, motivo principal desta entrevista, gustaríanos preguntarche se hai algún traballo ao que lle teña especial cariño. Por que?

Si, a un manifesto que pertence a un proxecto cultural/artístico chamado Cartas ás doce, con Tamara Andrés, unha das mellores poetas en Galicia a día de hoxe. Xurdiu coa necesidade de explicarlle a todo o mundo quen eran eles dous como creadores, como artistas, como pensadores. Posteriormente a partir deste proxecto xorde un sobre pequeno de postais chamado Sobre viaxeiros, creado a partir dunha xira, que fixemos no Nadal

Tamén publicamos un libro, antes da pandemia, na editorial Galaxia, titulado Distancias, era a conxunción entre a linguaxe visual e a linguaxe escrita, chegando a integrar o texto nos debuxos. Contén unha carga emotiva e poética enorme.

Volvendo á pregunta, todos os libros teñen algo, significan algo para min. O meu Baleiro é un libro ao que a editorial lle adicou moito agarimo e eu vivín o proceso dunha maneira moi persoal e iso, foi fantástico.


Como naceu a obra O meu baleiro? Xorden primeiro as ilustracións ou o texto?

Nace porque eu queria falar ou traballar unha fase da crianza, no que o cativo sinte unha perda enorme con respecto á nai e tal… Comecei a traballar ese libro, como traballo outro calquera, pero enseguida empecei a ver que era un tema que se ti xa viviras, íalo entender perfectamente, pero senón ías estar un pouco desvencellado/a dese libro.

Nun primeiro momento pensei en non continuar, pero xa tiña o esquema, estaba nese momento de creatividade, entón pensei que situación universal hai  naque eu poida incluir todo o que levo xa interiorizado e traballado? Entón xurdiu a morte (supoño que porque a miña avoa estaba moi maliña e nese momento a morte era o tema que máis aparecía na miña cabeza,...).

Primeiro, no meu caso, xorde en moitas ocasións o texto. Escribo unha frase porque a min gustame xogar a escribir, xa que non me considero escritor, entón escribo algo, e de súpeto digo, voume poñer a debuxar sobre iso que escribín. Vou mudando do texto á imaxe. O texto pídeme que vaia ás ilustracións e as ilustracións ao texto.


A primeira edición deste libro data do 24 de febreiro deste ano, xusto antes de que estalara a crise sanitaria polo covid. Nela tratas temas como a perda dlgo querido, algo tabú na nosa sociedade e que non adoitamos falar con nenas e nenos. Considera importante irlles presentando este tema xa dende cativos?

Si, eles están continuamente a perder cousas, por exemplo, de repente mudámonos para outro barrio, cambian de colexio, perden amigos, e todo isto dunha forma bestial.

Na miña xeración, todos nos coñeciamos, socializabamos no barrio e despois iamos a estudar no mesmo centro, hoxe en día, falando como pai, buscamos o mellor centro para o neno/a e desvencellámolos da contorna na que vivimos.

Antes iamos cinco, seis ou sete da man collidos para ir ao colexio con seis e sete anos, pero hoxe, con esa idade non se ve a ningún neno pola rúa só, non o deixas e se é nena xa… 

O feito de que ti lle leas un libro sobre isto para el é unha experiencia vital e, se nun futuro lle dis morreu a avoa ou o avó, eles saberán o que significa porque xa teñen no seu interiorizada unha experiencia vital ou non.


Como cres ti que os profesores debemos preparar aos cativos ou cativas para afrontar unha perda? Que ferramentas lles poderiamos proporcionar para  levar mellor ese duelo, ese loito?

Non creo que exista un método co que poder dicir: “Que boa docente son”, “eviteille a estes nenos o sufrimento”. Vouvos contar unha experiencia real que vivín como docente cun home de 19 anos: Primeiro día de clase. Eu chego e comezo a falar cos alumnos da situación actual e dígolles: “Este ano é un ano especial. A ver se podemos ir todos da man”. E entón chega un alumno, ponse de pé e marcha. Eu collo e dígolle: “Espere un momento, veña aquí, onde vai?”. E contesta: “Marcho ao baño”. E dígolle: “Estou falando, que menos que agarde un pouquiño, que fale comigo, que me diga: profesor, ou Marcos, podo saír?”. Evidentemente a un home de 19 anos non lle vou dicir que non, non tería sentido.

Eu creo que como docente teño a responsabilidade de que o alumno colla a situación coma algo constructivo, non coma algo negativo. Eu son partidario de que mestres e mestras fagamos partícipes ao alumnado do proceso, facendo que eles sexan autores da súa experiencia. Incluídos os cativos. Tamén hai que facelos partícipes. Eles tamén teñen vida. Eles sofren igual ca sofres ti. Temos o costume de pensar que un é cativo porque non é un humano feito e dereito. Porque non chegou a esa fase de crecemento para consideralo completo.

Eu pregúntoche: A ti como che gustaría que xestionasen contigo a perda da túa nai ou do teu pai?


Cre que este libro ou a literatura en xeral pode axudar a alguén á hora de xestionar a perda dun ser querido?

Si, claro. Na literatura, un pode atopar o acubillo e serenidade necesarios para poder xestionar a situación dun xeito máis humano. Pero podemos falar dos libros, como podemos falar do cine, como de ir dar un paseo ao monte... calquera actividade que nos permita coller perspectiva.


Cal é a importancia da amizade entre o alumnado á hora de superar a morte dun ser querido e de axudarse?

Paréceme que estamos nun momento no que deberiamos empezar a falar cos cativos do que é a sociedade. Do que significa ser grupo. Do que significa o público. Paréceme fundamental que haxa amizade entre os compañeiros dun curso, para superar calquera situación. Non fai falta falar dunha perda. Cousas máis sinxelas, como pode ser o primeiro día de cole.  Non nos referimos a unha perda, se non ao descoñecido. E o descoñecido pode producir a mesma sensación que unha perda. O baleiro. Non saber que facer. Non saber onde estamos. Perder esa seguridade en ti mesmo. Iso pásanos tamén aos adultos, non fai falta ser un cativo. Entonces ter un amigo que te acompañe é fantástico. Alguén que estea ao teu carón e che diga: Tranquila, non estás soa. Respira.


“Ter un amigo que te acompañe é fantástico. Alguén que estea ao teu carón e che diga: Tranquila, non estás soa. Respira”.



Sobre a socialización, base para crear amizade, como cre que este momento que estamos a vivir lle pode afectar á infancia ou xuventude?

No pasado confinamento, co estado de alarma, as miñas fillas preguntábanme porque non se podía saír da casa. Daquela, enchéronse aqueles baleiros con infinidade de actividades na casa. Os cativos adaptáronse ben, mellor ca os adultos. Os cativos saben que non poden facer o que facían e fan outras cousas. Pero si, o tema da amizade, como dixen antes, é importante.

Non sei o que vai pasar. Mais, evidentemente, as cousas van cambiar. Antes estabamos afeitos a darnos bicos nada máis vernos. E se somos sensatos e aprendemos da experiencia que estamos a vivir, deixaremos de darnos bicos para saudarnos. Cambiaremos condutas.

 

Como comezou a ilustrar libros doutros autores? Cal foi a súa primeira ilustración dun libro doutro autor?

Porque me chamou un editor. Pero como chegou esa chamada? Ben, eu son aparellador polo que a crise da construción do ano 2008 pilloume de cheo e tiven que buscar outro porvir polo que, con 37 anos inscribínme na Escola de Arte. Antes de rematar ese ciclo, tiña claro que quería ilustrar polo que marchei a Barcelona a realizar un curso intensivo para traballar dende a idea ata o resultado final. Ninguén saíu dalí cun libro, pero eu si, saín coa idea e cos debuxos a lapis feitos. 

Ignacio Chao, quería ilustrar o libro de Xabier Estévez titulado Todos os soños e tras ver o meu portafolios chamou a Rebeca Luciani para preguntarlle por min. Rebeca chamoume e díxome: “Marquitos, gallego! Oes, estou moi contenta porque te van chamar, non digas nada pero vaite chamar un editor e ti a “morte”, di a todo que si e ponte as pilas porque non che vai dar tempo”. O editor chamoume e deume un mes de prazo. Eu non sabía nin por onde empezar, nin se sería capaz de conseguilo pero, debido a carga emocional que tiña pois, o meu soño estábase a cumprir, esa mesma noite lin o libro tres veces e fixen o storyboard. Tras isto, comecei a recibir chamadas de máis editoriais.

Polo tanto, os meus comezos como ilustrador “foron un sen darme conta”, pois foi todo moi rápido. De feito, recordo que un mestre do ciclo me dixo: “ti es un caso de éxito, o normal é acabar aquí e ao mellor estar dez anos intentando publicar e non o conseguir”.


Ten padecido censura por parte dalgunha editorial?

Non, non, as editoriais sempre me trataron moi ben e sempre fixen o que quixen. Nunca houbo problema.


Sabes dalgún colexio ou centro que non recomende as túas ilustracións?

Non o sei e se os hai, tampouco me apetece sabelo. Respondín a unha pregunta así na charla, e dixen que de ser así, sería por ignorancia, non creo que hoxe en día, no século no que estamos, se poidan poñer trabas a certas cousas.

 

Nalgunha entrevista ten sinalado que o nivel de alfabetización visual dos adultos é moi pobre. Nós imos ser futuros docentes. Que consellos nos podes dar?

En todas as entrevistas incido neste aspecto pois, considero que os adultos somos uns ignorantes e analfabetos no tema visual e sobre todo, na comunicación visual. É moi curioso, se nos fixamos nesta estancia, todo é unha imaxe que nos está transmitindo inestabilidade. Hai unha peza que ten unha diagonal ascendente e detrás, hai carpetas verticais, polo tanto, esa diagonal corta as carpetas verticais. E, a min ter iso diante faime sentir un pouco mal pois, os ollos vanme para alí. Ademais, a porta aberta está tapando certos libros, e iso é unha elipse; non hai nada máis poderoso ca unha elipse. A retórica é impresionante xa que podemos comunicarnos coa retórica única e exclusivamente. Hai que coñecela porque se queres ter unha entrevista na que estar tranquilos, que a persoa que está diante se abra, habería que modificar toda esta estancia. E faise porque está estudado.

Agora empézase a tratar a imaxe dos espazos, cousa que me parece incrible que non se tratase antes, por exemplo nos hospitais trátanse os cheiros, a cor… Todo iso fainos sentir dun xeito. Entón como non vai ser importante? Grao de alfabetización nos adultos? Cero. Pero é que iso ten unha definición, iso chámase ignorancia. Porque ignorante é o que non quere saber e a meirande parte dos adultos non quere saber e iso, é unha irresponsabilidade. Por exemplo, se es pai deberías preocuparte máis por saber que libro está a ler o teu fillo ou fillo ca porque teña unha consola ou boneca determinada. É unha cousa máis importante cá outra? Non o sei, pero teño claro  que os libros son armas. Non fago manuais, creo literatura ilustrada pero son consciente de que o contido dos libros vai moldear mentes, queira ou non queira. Evidentemente, iso vai quedar no maxín do neno que se achega ao libro.


Os libros son armas. Creo literatura ilustrada e o contido dos libros moldea mentes.



Por exemplo, eu si que me dou conta de que as imaxes poden transmitir moito, só que a nós, dende pequenos, sempre nos están centrando no texto e ao final se te paras a ver as imaxes , podes crear unha historia. Pero dende pequenos non nos inculcan iso. Non estamos acostumados a facer lectura visual, nos libros só letras, letras e letras. O importante é só ler ben, comprender o que les e aprender o texto.

Iso é normal e depende de ti, ben porque tiveches a sorte ou a buscaches e chegas a un momento no que ti decides tirar do fío e aprender máis e a ser mellor nese aspecto. Trátase diso, de poder mudar a realidade dende a parcela que cada un pode porque non somos superheroes.

Ademais, os libros teñen ritmo, teñen peso, só con abrilo e verlle a cor xa podes dicir: este libro pesa moito. Estas cousas estúdanse, son as leis da Gestalt e son pesos, diagonais, direccións. Todo isto non é maxia, son recursos que hai que empregar para poñelos en relación e que che axuden a transmitir unha mensaxe, a comunicarte, nada máis ca iso.


Xa por último, estás traballando nalgún proxecto, tes algo en mente…

A día de hoxe, o único que teño en mente é sobrevivir ao traballo coma docente no Polictécnico en Vigo, pois debido a situación que estamos a vivir actualmente co COVID-19, todos os mestres deben ter unha aula virtual á que subir os contidos. Adícolle á docencia unha media de 10-12 horas diarias. Pero, ganas? Moitas e vou seguir creando pois teño cousas no corpo, tanto na cabeza coma no corazón, e son cousas que teñen que saír por algún lado. Teño moito ruído na cabeza (preocupación da pandemia, incertidumes, situación persoais…), pertuberancias da linguaxe que non me deixan descansar, nin debuxar. Necesito tranquilidade.


Ningún comentario:

Publicar un comentario

Os soños na gaiola

Manuel María (1968). Os soños na gaiola  (9º ed.). Vigo: Xerais. Os soños na gaiola, de Manuel María, é un poemario impreso en papel de tapa...