A obra escollida para a
súa análise e descrición debido ao seu considerable aproveitamento educativo no
nivel de Educación Primaria é, neste caso, a de Perigo vexetal, escrita por Ramón Caride e ilustrada por Miguelanxo
Prado. Esta corresponde a un libro narrativo pertencente á literatura infantil
recomendada para cativos e cativas de entre nove e doce anos.
Comezando co seu formato, este volume é de tapa branda,
forma rectangular e de lectura convencional. Cuxa estrutura está formada por
cuberta, contracuberta, anteportada, portada, prólogo e dúas solapas con
información bibliográfica dos autores e recomendacións lectoras doutros
exemplares do escritor. Na primeira sitúase, na parte superior, o título, o
nome do escritor e o ilustrador nun recadro branco; mentres que na parte inferior
inclúese a denominación e o logo da editorial encargada da súa publicación.
Todo isto aparece ao redor dunha ilustración figurativa na que se observa un
campo de cereal combinado con robots e transportadores que anticipan a ollada
futurista sobre a que se desenvolve a historia. Na segunda, a contratapa, recóllese
unha breve sinopse, o nome da editorial e o recoñecemento do Premio Merlín
outorgado a este libro no ano 1995.
Así mesmo, no interior
do álbum, encóntrase a portada coa mesma imaxe que a cuberta, unha páxina
dedicatoria e, despois, o nodo da historia nun total de 108 páxinas distribuídas
en 20 capítulos narrados por dúas voces intercaladas (a de Said e a de Sheila),
permitindo a exposición dos sentimentos e perspectivas dos protagonistas.
Seguindo
co argumento, este libro conta unha
das aventuras de Said e Sheila, uns imáns orfos de 10 anos que vivían sós nun
muíño da parroquia de Loreda no ano 2075, onde a realidade estaba inmersa de
tecnoloxía, avances científicos, transportadores e novas en canto a
comunicación co pasado. Un día recibiron dúas mensaxes que cambiarían por completo
a súa vida. Unha anunciaba a existencia dunha planta chamada supercereal que
sería capaz de rematar coa fame mundial. A outra, pola contra, advertía ante
unha planta monstruosa que estaba a piques de arrasar a pampa Arxentina.
Partindo
desta información e sen dubidar sobre a súa relación, ambos imáns embarcáronse
nunha viaxe cara á Arxentina, concretamente nunha das propiedades da C.U.B.,
para coñecer cal era a realidade da situación. Cando chegaron observaron como o
supercereal estaba estendéndose sen control por toda a zona e destruíndo todo o
que tiña ó seu carón.
Porén,
os protagonistas eran uns investigadores natos e as súas pescudas non remataron
aí. En pouco tempo, os irmáns foron rumbo á sede de C.U.B., onde coñecerían ó
seu novo compañeiro de busca, Yu-Su. Con el embarcaranse en gran cantidade de loitas,
sustos e indagacións que rematarán cun final venturoso. Entre os tres lograrán
salvar ao pai de Yu-Su, tamén coñecido como o doutor Kim-Sam, e desbaratar
finalmente coa conspiración de míster Beluz por apoderarse do mundo a partir do
supercereal.
Por
outro lado, no referido á ilustración,
as escasas imaxes que contén son elaboradas en branco e negro, con figuras
redondeadas e cun carácter figurativo. Estas están enlazadas co texto e pretenden
proporcionar información máis detalla sobre aspectos descritivos (localización,
personaxes, obxectos...), así como representar acontecementos clave do
desenvolvemento da historia, dunha maneira máis visual e expositiva.
Con
todo, as potencialidades que a lectura de Perigo vexetal proporciona ao alumnado de Educación Primaria son
diversas. En primeiro lugar, o principal obxectivo que se percibe ó longo de
toda a narración é a transmisión dun compromiso ecoloxista. O seu argumento centrado
ó redor dunha ameaza polo mantemento da natureza e a vida na Terra nunha
futuridade próxima, permite que o alumnado visualice e reflexione sobre a
actual acción da humanidade co planeta. Desta maneira, o compromiso pola
sustentabilidade e a conciencia polo mantemento da biodiversidade son algúns
dos valores que se poderían introducir na aula.
Posteriormente,
adquire unha gran relevancia a transmisión dunha educación en valores. Trasládase
a importancia da amizade, o respecto e a paz. Como tamén, a cooperación e as
habilidades sociais como a mellor das vías para a resolución de conflitos.
Así,
atendendo ó feito de que este libro se lería co alumnado dos últimos niveis de
Educación Primaria, outro dos aspectos susceptibles para ser traballados é a
desigualdade social e a inxusta repartición de recursos. Concretamente, a
avaricia de míster Beluz e súa obsesión polo beneficio económico pódese
empregar como antecedente para amosar realidades existentes como a fame no
mundo, a precariedade e a discriminación fronte ó consumismo, os excedentes e,
en si, a riqueza.
Por último, como o derradeiro aspecto da análise, os recursos en liña que se encontran ó redor desta obra literaria son fundamentalmente vídeos resumo realizados por nenos e nenas. Algúns dos enlaces recóllense a continuación:
- https://vimeo.com/201421193 realizado por alumnado do CEIP Saco e Arce
- https://vimeo.com/424357083 da man do Cole de Cea
- https://www.youtube.com/watch?v=WaTXaoqzeCY producido polo Ceip Milladoiro de Malpica
- https://www.youtube.com/watch?v=STIYShOrfHI subido á rede por Nico Yagüe

Ningún comentario:
Publicar un comentario